Monday 19 March 2012

Pintu Hati

Assalammualikum semua.. Jumpa lagi di "blog" saya ini.. :) :) Inilah kali terakhir saya akan menongsikan cerpen saya ini.. Kali ini pula bertajuk Pintu Hati.

Ini mengisahkan seorang ayah tunggal yang bertinggal dengan anak bongsunya. Dia adalah seorang ustaz.  Isterinya telah terlebih dahulu pulang ke pangkuan-Nya. Nama anak bongsunya ialah Nurdin. Dia seorang anak yang memang susah hendak mendengar nasihat .Nurdin memang susah untuk mendengar nasihat ayahnya apatah lagi tentang agama. Nurdin sering melanggar ajaran islam. Ayahnya tersebut selalu berdoa kepada Tuhan supaya bukakanlah pintu hatinya . Ustaz tersebut malu terhadap Tuhan ,malu terhadap semua yang mengikuti pelajarannya dan juga malu terhadap diri sendirinya kerana tidak dapat dan gagal mendidik zuriatnya sendiri. Tiba-tiba Nurdin keluar dari rumahnya katanya die berhak untuk memilih hidupnya sendiri.. Ayahnya sangat terkejut apabila anaknya kata seperti itu.Sejak Nurdin pergi, ustaz kerap tidak pergi ku surau. Dia sangat merindui anaknya itu.Ustaz berdoa sebanyak-banyak kepada Tuhan supaya bukakanlah pintu hatinya.Pada suatu hari apabila Ustaz sedang khusyuk melantunkan ayat-ayat suci, kedengaran seseorang membiri salam. Nurdin berdiri di hadapan nya Akhirnya dia pulang ke rumah tetapi kakinya cacat kerana kemalangan . Dia sudah berubah. Alhamdullilah doa-doa ustaz telah terkabul .

Pemasalahan : Nurdin tidak mahu mendengar nasihat ayahnya. Dia sangat degil hingga dia keluar dari rumah.

Penyelesaian : Nurdin pulang dengan kakinya cacat kerana dia telah menimpa sebuah kemalangan . Sebab kemalangan tersebut, dia telah berubah untuk menjadi muslim yang soleh.]

Pendapat : Pada pendapat saya setiap perkara yang berlaku, ada hikmahnya. Kita haruslah bersabar untuk mengalami semua cabaran dan dugaan yang menimpa hidup kami. Tuhan hanya mahu menguji kami supaya menjadi seorang muslim yang soleh dan soleha.. Amin..

Itulah sahajalah pada hari ini.. Harap anda semua suka dengan "blog" saya ini.. Harap bertemu di "blog-blog" saya yang akan datang.. :) :) :)

No comments:

Post a Comment